Behövlig studieledighet

Hej!

Måste jag som arbetsgivare bevilja tjänstledigt en hel utbildning.

Vi är ett IT-företag och en av våra anställda har kommit in på förskolelärarutbildning som varar i 3½ år.

Utbildningen har alltså inget med den anställdes nuvarande jobb att göra, personen ifråga kommer med all sannolikhet inte att jobba kvar hos oss efter studierna.

Jag vill anställa en person som inte vill ta ett vikariat på 3½ år utan vill få en tillsvidare anställning efter en 6 månaders provanställning.

Kan jag bevilja 6 månaders tjänstledigt fast utbildningen är på 3½ år?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Gällande tjänstledighet för studier är det lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning som reglerar dessa förhållanden.

Dess 1 § statuerar att en arbetstagare har rätt till den behövliga ledigheten som erfordras på grund av de tänkta studierna. Är det således en utbildning som sträcker sig tre och ett halvt år är det också den tidsfristen som anses behövlig i lagens mening. Att utbildningen saknar relevans i hänseende till arbetstagarens arbete har ingen betydelse i detta sammanhang och innebär således ingen möjlighet att neka studieledighet.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare