FrågaEKONOMIÖvrigt07/09/2021

Behövs gåvobrev när man ger bort pengar?

Hej, har en fråga kring överföring av pengar från min mammas bankkonto. Hon har nu kommit in på ett äldreboende och ska sälja sin lägenhet. Pengarna från försäljningen sätts in på hennes konto men hon vill att vinsten, efter vinstskatt ska fördelas på oss, 3 syskon och 8 barnbarn redan nu. Min bror har fullmakt på hennes bank. Måste man ändå ha ett gåvobrev eller något annan från vår mamma för att kunna överföra lite större belopp? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att din mamma vill ge dig, dina två syskon samt era åtta barnbarn varsin penninggåva. Regler om gåvor finns i gåvolagen.

Det finns inget formkrav för att en penninggåva ska vara giltig, därmed behöver något gåvobrev inte upprättas. Det är tillräckligt att pengarna kommit i mottagarens besittning för att gåvan ska anses vara fullbordad (2 § gåvolagen).

Det är däremot klokt att upprätta ett gåvobrev, då gåvobrevet exempelvis kan användas för att visa varifrån pengarna kommer, om banken skulle vilja veta detta. Gåvobrevet behöver inte bevittnas eller registreras.

Det är inte ovanligt att banken ställer frågor om var pengar kommer ifrån, framförallt vid transaktioner med lite större belopp. Banken är enligt penningtvättslagen i vissa fall skyldig att ställa sådana frågor för att minska risken för bland annat penningtvätt. Lagen ställer höga på att banken har god kunskap om dess kunder och deras bankaffärer.

Mitt råd är därför att ni skriver gåvobrev, trots att detta inte är något krav, i syfte att underlätta bevisningen om banken frågar var pengarna kommer ifrån.

Hoppas detta var svar på frågan, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare