FrågaARKIVÖvrigt01/08/2017

Behövs mer information i frågan

Undrar om man enligt lagen likställer studie tiden med ett arbete?

Man likställer ju hushållsarbete med ett arbete.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det beror på vilket område du syftar på, det är inte samma överallt. I vissa hänseenden, exempelvis inom migrationsrätt kan man likställa studier med arbete då det som söks är sysselsättning. Motsvarande gäller inte vid ansökan om arbetsstöd eller vid sjukledighet där ersättning ska betalas från försäkringskassan.

Om du har ett specifikt område du undrar över, kan du skicka in en ny fråga med just det. Annars är det svårt att svara mer specifikt.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare