FrågaEKONOMIÖvrigt28/04/2020

Belåna hus för att renovera - hur gör man?

Jag äger en villa själv. Lån 1100000kr. Värderat 2000000.

Min sambo vill renovera huset men banken säger nej pga mina blanco lån jag har på 950000kr. Ganska mycket tyvärr!

Har ni tips?

Ska hon ta ett nytt lån för att renovera och sen baka in i huset samtidigt som vi skriver över henne eller blir det bara mer nej från banken med mer lån.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du har vänt dig till Lawline.

Din fråga har dessvärre en ekonomisk karaktär, snarare än en juridisk karaktär. Min rekommendation är att du vänder dig till banken för att på bästa sätt lösa situationen. Om ni därefter vill har hjälp med att upprätta skuldebrev, samboavtal eller dylikt är ni varmt välkomna att ta kontakt med oss igen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare