FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta03/02/2019

Vad är räntebeloppet uppe i?

Hej !

Väntar på ett skadestånd på 40 292 kr från 10/7 -18. Hur mycket är summan uppe i dags datum ??

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ränta enligt 6 § räntelagen

Räntan på ditt skadestånd beräknas utifrån de steg som anges i 6 § räntelagen. Du ska ta aktuell referensränta + 8 procentenheter för att få fram den årliga räntesatsen på beloppet.

Av 9 § räntelagen framgår att "aktuell referensränta" är detsamma som Riksbankens reporänta, alltså den räntenivå (styrränta) som sätts av Riksbanken en gång per halvår (1 januari och 1 juli varje år). För perioden 1 januari till 1 juli 2019 ligger denna på -0,5 procent, vilket den även gjort de fem föregående perioderna. Det är alltså -0,5 procent som är den referensränta du ska beakta.

Med en aktuell referensränta på -0,5 procent, blir det en årlig ränta på 7,5 procent (jfr 6 § räntelagen). På ditt belopp löper alltså en årlig ränta om 7,5 procent.

Vad räntebeloppet är uppe i just nu:

För att få fram exakt vad räntebeloppet är uppe i just i detta nu, rekommenderar jag denna funktion på Kronofogdens hemsida. I räntekalkylatorn fyller du i följande uppgifter:

- Belopp: 40292

- Ränta %: 7,5

- Från och med: 180710

- Till och med: 190203 (eller valfritt datum)

- Klicka i att "vanlig ränta" ska beräknas.

*Notera att du inte behöver klicka i att "hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar", eftersom du redan gjort detta manuellt när du fyllde i 7,5 istället för 8 som ränteprocent. Om du däremot hade fyllt i 8 som ränteprocent hade du givetvis behövt klicka i denna ruta för korrekt beräkning. Att klicka i den rutan är framför allt användbart när man ska beräkna räntebelopp som löpt under flera olika referensräntenivåer (vilket ju dock inte är aktuellt i ditt fall eftersom referensräntan varit densamma (-0,5) under hela tidsperioden).

Vi ser nu att räntan på beloppet 40 292 kr från och med 10 juli 2018 till och med dagens datum 3 februari 2019 alltså är 1 730 kr. Totalt belopp blir då 40 292 kr + 1 730 kr = 42 022 kr i dags datum.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare