FrågaARBETSRÄTTA-kassan 02/02/2014

Beräkning av kalendermånad

Hej! Har läst i lagen om arbetslöshetsersättning och arbetsvillkor, och undrar om jag tolkat den rätt. 12 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har en sökande som under en ramtid av tolv månader omedelbart före arbetslöshetens inträde 1. haft förvärvsarbete i minst 6 månader och utfört arbetet under minst 80 timmar per kalendermånad, eller 2. haft förvärvsarbete i minst 480 timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader (arbetsvillkor). Hur räknas kalendermånad? Måste man varit anställd under hela månaden för att kunna räkna den, eller räcker det med att arbeta under de timmar som står skrivna? T.ex. om man blir anställd i mitten av en månad och kommer upp i de 80 timmar ovan, räknas den månaden in bland de sex kalendermånaderna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Kalendermånad är den första dagen på en månad till den sista dagen, ex. är 1 jan - 31 jan en kalendermånad.

Det stämmer som du skriver. Om anmälningsmånaden till arbetsförmedlingen innehåller den mängd arbetstimmar som krävs i enlighet med 12 § ALF (arbetsvillkoret) ska den också ingå i ramtiden.

Jag hoppas det är svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare