FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta15/03/2016

Beräkning av ränta pga. skadestånd

Vad blir räntan och totala summan för ett skadestånd på 8700 kr? Ränta på beloppet enligt 6§ räntelagen (1975:635) från den 5 sep 2014 till 31 mar 2016?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beräkningen av räntan i enlighet med 6 § Räntelagen innebär att man tar den av Riksbanken fastställda referensräntan (se här) och adderar 8 procentenheter. Referensräntan fastställs en gång per halvår enligt 9 § Räntelagen. 2014-07-01 så låg referensräntan på 1 %, varför räntan på skadestånd blir 9 % (8+1 =9). Du kan, om du vill kontrollera min beräkning, själv räkna ut räntans storlek enligt Kronofogdens ränteräknare som du hittar här.

Ditt totala belopp du bör få ut är således: 9931kr.

Räntan är således totalt på: 1231kr

Jag hoppas du fick svar på din fråga,

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare