FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt31/03/2016

Beräkning av reavinstskatt

Jag har ärvt en bostadsrätt som jag vill sälja. Vad gäller relaterat till de lån som finns med bostadsrätten som säkerhet?

När jag säljer den får jag göra avdrag med inköpspriset samt med de förbättringar som skett under perioden,

ex.vis har en balkong byggts?

Beskattningen av vinsten blir väl 22% som vid alla försäljningar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Att en avlidens arvingar ska ärva förutsätter att det finns täckning för de skulder som den avlidne hade. Arvingarna ärver således endast det nettovärde som finns. Skulderna täcks vanligtvis genom att betalas med den avlidnes tillgångar, men arvinge kan också överta betalningsansvaret för en skuld, vilket är vanligt t.ex. om arvinge vill överta den avlidnes belånade fastigheten. Istället för att sälja fastigheten för att ha råd att betala lånet så kan då arvingen överta fastigheten mot att hen övertar betalningsansvaret för lånet, om banken godtar det, så som skett med det bolån du omnämner. - Således - När du har ärvt bostaden, har du även ärvt de skulder som finns relaterade till bostadsrätten.

Bestämmelserna kring beskattningen finns främst i 44 kap. Inkomstskattelagen (här).

Det belopp du ska skatta på är den summa du får fram vid försäljningen, med avdrag från anskaffningskostnaden/inköpspriset (dvs. vad bostaden kostade när den köptes från allra första början) samt avdrag för eventuella förbättringskostnader (exvis att en balkong har byggts till). - Precis som du redan har nämnt. Dessutom får du göra avdrag för eventuella försäljningskostnader (såsom om du anlitar en mäklare och dennes arvode).

Enligt 45 kap. 33 § Inkomstskattelagen skall man bara skatta på 22/30 av beloppet. I praktiken innebär detta att du skattar till 22 % av vinstbeloppet.

Du kan hitta mer information om bland annat vad som kan räknas som förbättringsutgifter här: http://www.skatteverket.se/download/18.12815e4f14a62bc048f13b0/1419322909669/forsaljning-av-smahus-2014-2015-skv379-utgava21.pdf

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare