FrågaEKONOMIÖvrigt14/11/2018

Beräkningsmetod för avdrag per dag

Hej,

Jag driver ett litet hunddagis 3 dgr/vecka (tis, ons och tors) med en fast månadskostnad. Men jag har sagt att de vid frånvaro av någon av dessa dagar inte behöver betala. Men hur räknar jag ut dagsavdraget? Om jag räknar månadskostnad/antalet dgr/månad så betalar de ju för dagar jag inte skulle ha haft hundarna här från början, dvs även för måndag och fredag. Och om jag räknar månadskostnad/antal tis, ons och tors för varje specifik månad så blir dagskostnaden olika för olika månader. Finns det någon regel att gå efter?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Finns det någon regel att gå efter?

För din fråga finns ingen lagstadgad regel.

Förslag på hur du kan räkna ut avdrag per dag

Jag har räknat ut att det under 2018 är 14 (januari) + 11 (feb) + 12 (mars) + 12 (april) + 15 (maj) + 12 (juni) + 13 (juli) + 14 (aug) + 12 (sept) + 14 (okt) + 13 (nov) + 12 (dec) = 154 dagar som är tisdag, onsdag, torsdag.

Jag tänker mig att en rimlig och rättvis lösning är att man gör ett avdrag som baseras sig på det genomsnittliga antalet tisdag, onsdag, torsdag per månad. Detta genomsnitt är 154 / 12 = 12,83 (dagar som är tisdag, onsdag, torsdag per månad)

1 / 12,83 = 7,8 %

Ligger månadskostnaden på 5000 kr innebär det att man bör dra av 7,8 % av månadskostnaden per frånvarande dag, således 390 kr.

Sammanfattning av mitt förslag

För varje tis/ons/torsdag som hundägarnas hundar inte är är närvarande bör alltså ett avdrag på 7,8 % av månadskostnaden göras.

Lawline RådgivareRådgivare