Besiktning vid avflytt

Hej! När man ska flytta från en hyreslägenhet och en besiktning ska göras (OBS, ej städbesiktning utan en innan för att se så att allt är helt och i bra skick), finns det en viss tidsram som denna måste ske inom, utöver de tre månaderna som är ens uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring uthyrning av hus och delar av hus regleras i 12 kap. JB även kallad hyreslagen. Det finns inget angivet i 12 kap. JB om besiktning av lägenheten men enligt 12 kap. 9 § JB ska hyresrätten, på tillträdesdagen, vara i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Dessutom finns det en preskriptionsregel som anger att hyresvärden eller hyresgästen måste väcka talan inom två år från att hyresgästen avflyttat för att få göra gällande fordringsanspråk på grund av hyresförhållandet, 12 kap. 61 § JB. Från hyresvärdens perspektiv finns därför ett intresse att besikta lägenheten innan en ny person tillträder och som maximalt efter två år från avflytt men det finns inga tidsramar inom vilken hyresvärden rent lagligt måste utföra besiktningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare