Besittningsrätt vid andrahandsuthyrning

Hej min fråga är för min sambo.

Sedan början av 2014 så har han bott i en lägenhet och även varit skriven i den som "inneboende". Kontraktet var på ett år men efter att det löpte ut så har han fortsatt att bo där. Han har varje månad betalat både hyra och el och skött sig galant. Hon som har förstahandskontraktet har inte bott där ens en dag. Så hon har i princip hyrt ut i andrahand utan fastighetens vetskap. Jag har själv bott här med honom men är ej inskriven här. Det har blivit att jag praktiskt taget flyttat till honom. Och innan honom så har hon hyrt ut svart till någon annan då hon sagt flertal ggr att dom skötte ej hyran osv. Nu har hon sagt till honom att han får en månad på sig att flytta ut. (Hon vill hyra ut till någon annan som är hennes vän.) så hon skall alltså själv ej bo i den. Fastigheten tror att hon själv bor i den tillsammans med min sambo som hon skrivit in som inneboende. Jag tycker han borde ha någon typ av rättighet också då man inte bara borde kunna slänga ut någon på gatan sådär efter fem år. Han är rädd för att kontakta fastigheten då han fruktar att bli utslängd då dom ska se det som att han bor där olovligt. Jag har läst om någon typ av besittningsrätt som kommer till efter man bott någonstans i fem år men hur fungerar det i hans situation. Han har ändå haft sin address på lägenheten och fastigheten vet om honom. Fastigheten är stena fastigheter och det är hyräsrätt alltså sitter hon som vill kasta ut honom på kontraktet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det har din sambo haft en hyresavtal som inneboende i ett år 2014-2015 och har sedan fortsatt att bo i lägenheten, på pappret som inneboende, men han har brukat lägenheten ensam. Jag tolkar det också som att hyresvärden, Stena fastigheter, inte har godkänt någon andrahandsuthyrning och alltså är ovetandes om att din sambo bott där.

Jag kan börja med att hålla med dig om att det är att betrakta som en andrahandsuthyrning. Det krävs inget skriftligt avtal för att hyra ut en lägenhet på detta sätt, det räcker med att parterna kommit överens om detta muntligt eller t.ex. via sms, men det kan naturligtvis försvåra att i ett bevisläge inte ha ett skriftligt avtal.

Besittningsskyddet när det gäller andrahandsuthyrning innebär att andrahandshyresgästen inte utan vidare är skyldig att flytta den dag som står i uppsägningen och att förstahandshyresgästen måste föra tvisten till hyresnämnden om andrahandshyresgästen inte lämnar lägenheten. Nämnden tar sedan ställning till om avtalet ska upphöra eller löpa vidare. Enligt hyreslagens regler får en andrahandshyresgäst besittningsskydd först när hyresförhållandet har varat längre än två år i följd. En andrahandshyresgäst har dock ett svagt besittningsskydd. Din sambo får därför i regel inte bo kvar om förstahandshyresgästen ska flytta tillbaka till lägenheten.

I ert läge är det tyvärr svårt att hävda rätt att bo kvar i lägenheten om förstahandshyresgästen vill ta tillbaka den, dels på grund av bristen av avtal och dels på grund av de svaga regler som gäller vid andrahandsuthyrning. Ni kan naturligtvis dock säga till förstahandshyresgästen att hon får ta vidare ärendet till hyresnämnden, eftersom läget är så att hon endast vill byta andrahandshyresgäst. Detta kommer dock troligtvis bli något problematiskt eftersom att hyresvärden Stena fastigheter aldrig godkänt en andrahandsuthyrning och risken finns att de nekar uthyrning med bakgrund av att hon tidigare hyrt ut lägenheten olovligt. Mitt råd till dig är ändå att ni pratar med förstahandshyresgästen och förklarar att ni vill ta ärendet till hyresnämnden, eftersom ni har besittningsrätt när hon vill hyra ut lägenheten till någon annan och inte bruka den själv.

Något som också kan hjälpa er är att det enligt hyreslagen finns tvingande regler om uppsägningstid på tre månader när hyresvärden säger upp avtalet, det innebär att man inte kan avtala om en kortare uppsägningstid. Hyresavtalet upphör alltså att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Detta på grund av att det är ett löpande avtal på obestämd tid och för att det gäller en bostadslägenhet (här).

Du har valt 30 minuters uppföljande rådgivning per telefon, jag kommer därför att ringa upp dig kl 11:00 imorgon. Om tiden inte passar är du välkommen att höra av dig till mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare