FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/01/2021

Beskattas gåvomottagaren för gåvan?

Hej!

Kan jag föra över 300 000:- till min dotter utan att hon behöver betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL).

Innan 2004 så innehade Sverige en gåvo- och arvsskatt som innebar att gåvor såsom arv skulle betraktas som en inkomst hos gåvomottagaren och skulle därmed beskattas. Däremot gäller inte detta förhållande längre eftersom gåvo- och arvsskatten har avskaffats. Detta förhållande kan man utläsa ur 8 kap. 2 § IL. Följaktligen så kommer gåvogivaren (du) inte kunna dra av utgiften för gåvan, 9 kap. 2 § IL.

För att din dotter ska kunna ta emot dessa pengar skattefritt krävs det däremot att pengarna uppfyller rekvisiten för att anses vara en gåva. Dessa rekvisit regleras inte i lagtext utan framgår av domstolsavgöranden. Det skatterättsliga gåvobegreppet består av tre rekvisit: (1) det har skett en förmögenhetsöverföring, (2) gåvan har överlämnats frivilligt och slutligen (3) det ska föreligga en gåvoavsikt hos gåvogivaren.

Förutsatt att pengarna som du överför till din dotter uppfyller dessa rekvisit så kommer det alltså inte inkomstbeskattas hos din dotter. Det är alltså av ytterst vikt att pengarna som överförs faktiskt är en gåva och att det inte är en slags belöning för en prestation som din dotter har och/eller kommer att utföra. Detta eftersom den så kallade delningsprincipen gäller vid gåvogivande av alla tillgångar förutom fastigheter. Principen innebär att överföringar som är av blandad art (att överföringen delvis har egenskap av en gåva såsom en betalning för en prestation) riskerar att delas upp i en skattefri och skattepliktig del.

Eftersom jag inte har några omständigheter att gå på så kan jag dessvärre inte göra en bedömning om vad som gäller i just din situation. Men så länge du som gåvogivare uppfattar överföringen som en gåva och att denna sker utan att din dotter utför en prestation, så bör dessa omständigheter tala för att det handlar om en gåva och följaktligen inte inkomstbeskattas.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Victoria AnderssonRådgivare