FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt16/12/2018

Beskattning av aktieinnehav - dubbelt medborgarskap

Var ska jag deklarera och skatta vid försäljning av svenska aktier. Bosatt permanent i USA sedan 25 år. Dubbla medborgarskap.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i inkomstskattelagen (IL). Skattskyldigheten varierar huruvida du klassificeras som begränsat skattskyldigeller obegränsat skattskyldigi Sverige. Kraven för att klassificeras som obegränsat skattskyldig framgår av 3 kap. 3 § IL och avser personer som är bosatta i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige. Eftersom att du är permanent bosatt i USA sedan 25 år tillbaka kan de två förstnämnda punkterna uteslutas. Ditt svenska medborgarskap kan inte ensamt avgöra huruvida du har en väsentlig anknytning till Sverige eller inte. Jag kommer därför utgå från att du är begränsat skattskyldig enligt 3 kap. 17 § IL i mitt svar. Bestämmelsen anger att den som inte klassificeras som obegränsat skattskyldig är begränsat skattskyldig i Sverige.

Den som är begränsat skattskyldig i Sverige är skattskyldig för kapitalvinster på aktier vid två situationer. Skattskyldighet föreligger om du vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen skett eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatti Sverige eller stadigvarandevistatshär. Med anledning av din stadigvarande bosättning i USA kommer du således inte bli skattskyldig i Sverige för kapitalvinsten från ditt aktieinnehav vid en eventuell försäljning. Huruvida du är skatt- och deklarationsskyldig enligt nationell lagstiftning i USA kan jag dessvärre inte svara på.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare