FrågaSKATTERÄTTArvsskatt26/11/2016

Beskattning av arv: Inkomstslag

Hej, jag har ärvt pengar efter min far. Jag bor i Sverige men är inte svensk medborgare. Jag har betalad arvskatt i Holland och jag vet det finns ingen mer i Sverige. Hur går det till om jag få pengar?.

Hur blir det med skatten, är det inkomster eller kapital?.

Tack så mycket för svaret.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst är det så att det finns tre inkomstslag i Sverige: tjänst, näringsverksamhet och kapital. Vad som omfattas av varje inkomstslag regleras i inkomstskattelagen (IL). I fall du skulle vilja kolla vidare regleras avgränsningen av varje inkomstslag i respektive kapitel 10, 13 och 41. Dessutom får du självklart återkomma med följdfrågor.

Det framgår av lagen att det är endast inkomster som kan hänföras till någon av de tre inkomstslagen som får beskattas i Sverige. Arv är ett exempel på inkomster som inte kan hänföras till något inkomstslag och är därför skattefria. Ett förtydligande av detta finns i IL 8 kap. 2§.

Det följer av det ovanstående att ditt arv är skattefritt i Sverige.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare