FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt16/03/2015

Beskattning av kapitalvinst på försäljning av bostadsrättslägenhet och uppskovsbelopp

Hej,

Jag och min sambo köpte bostad ihop för ett år sedan för 2,6 miljoner kronor och äger lgh 50% var, men enbart min sambo står på lånet. Nu kommer vi att separera och min flickvän kommer att bo kvar och köpa ut mig. Lgh värderas till 3,2 miljoner och jag kommer då att få min del, 300 000 kr av min flickvän.

Frågor:

Hur ska jag beskatta min vinst på 300 000 kr? Ska hon betala mig 300 tkr, så begär jag uppskov vid köp av ny bostad alternativt betalar min skatt som ska betalas in till skatteverket?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Det du säger stämmer. Det ena alternativet du har är att begära uppskov rörande den kapitalvinst du gjort på grund av att du avyttrat (sålt) din bostad, varmed skatten på försäljningen av din bostad istället kommer att betalas när du säljer den bostad som du nu flyttar till, se 44 kapitlet 3 § och 47 kapitlet 2 - 3 §§ och 11 § första stycket Inkomstskattelagen. Viktigt att tänka på om du väljer att begära uppskov på vinstskatten är dock att du kommer att få betala en årlig skatt på uppskovsbeloppet motsvarande 30 % av 1,67 % av det uppskovsbelopp som du har vid ingången av varje kalenderår, vilket i ditt fall blir 30 % av 0,0167 x 300 000 = 30 % av 5 010 = 1 503 kr per år. Detta kan ses som en "ränta" som staten tar ut för att du fått skjuta upp skatten.

Det andra alternativet är att du helt enkelt betalar vinstskatten på vanligt vis. Då det rör sig om en bostadsrättslägenhet så kommer skatten att uppgå till 30 % av 22/30 av din vinst på 300 000 kr (30 % av 220 000 = 66 000 kr, se 46 kapitlet 18 § första stycket Inkomstskattelagen.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare