FrågaSKATTERÄTTArvsskatt23/11/2013

Beskattning vid arv av fast egendom

Hej, Jag har två frågor som jag hoppas kunna få svar på. Vi är fyra syskon och står inför ett arvsskifte där en fastighet ingår. Min första fråga är följande: Om en av oss ska lösa ut de tre andra och huset är värt 2 miljoner, ska då de som vill bli utlösta ha en fjärdedel rakt av dvs 500 000 eller ska de få en fjärdedel minus reavinstbeskattningen? Den andra frågan gäller följande: Kan ett av syskonen komma överens med de andra syskonen ( de som vill bli utlösa) ut att de får vardera en summa (av det syskonet som vill bo kvar i fastigheten) och sen att de skänker sin del vid arvskiftet som gåva till den som sitter kvar, går det att göra så och finns det några fördelar nackdelar med detta?

Lawline svarar

Hej,

Vid arvskifte sker inge realisation och då betalar man inte heller någon kapitalvinstskatt ("reavinstskatt"). Andelarna som de som ska bli utlösta hade fått har därför ett nettovärde på 500.000, eftersom man inte är skattskyldig för dem.

Vad gäller den andra frågan är det du beskriver en skentransaktion och ses precis som om man hade sålt fastigheten - det går inte att göra. Det spelar ingen roll att du kallar det "gåva".  Däremot är det så att när man säljer en fastighet för en summa som understiger taxeringsvärdet räknas det skattemässigt som gåva, vilket innebär att man inte behöver betala någon skatt på transaktionen.

Thomas HefnerRådgivare