Beskattning vid arv och gåva

Hejsan! Har varit i kontakt med en jurist angående min morfar äger en gård. Han har nu blivit jätte dålig och vill skriva över gården på mig. Enligt juristen skall man inte skriva över gården pga en skattesmäll. Man ska vänta tills han avlider. Morfar håller på och bli dement. Har gått fort. Så till min fråga. Kan man inte på något vis skriva över gården på mig och slippa skattesmällen? Läst att man kan ge gården som gåva. Men slipper man skattesmäll? Har tyvärr inte råd att betala skatt. Gården ska vara värd 7miljoner enligt mäklaren.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.
Jag ska först säga att jag blir lite osäker på vad juristen som du har konsulterat menar med "skattesmällen". Det kan hända att han/hon hade andra förutsättningar och mer information än vad jag har, vilket kan ha resulterat i en annan bedömning än vad jag har gjort. Annars kan det vara som så att du pratade med juristen innan 2005, vilket var det år då gåvoskatten avskaffades. Men med de uppgifter som du har gett mig har jag i dagsläget svårt att se problemet med att - som gåva - skriva över gården på dig. Att föra över tillgången till dig som gåva får samma skattemässiga betydelse som att senare ärva den.

När fastigheten förs över till dig - antingen som gåva eller genom ett arvskifte -  kommer det inte resultera i någon beskattning för varken din morfar eller dig. Detta på grund av att beskattning för kapitaltillgångar enbart sker vid avyttring (främst försäljning och byte), se 44:3 IL https://lagen.nu/1999:1229#K44P3S1 , och således inte vid arv eller gåva, vilket framgår av 8:2 IL https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1.

Vad som händer vid överflyttningen av gården genom arv eller gåva är att du som mottagare inträder i din morfars skattemässiga situation, se 44:21 1 st. IL https://lagen.nu/1999:1229#K44P21. Det innebär att du skattemässigt övertar anskaffningspriset som din morfar hade på gården när han köpte den och bland annat de förbättringsutgifter han har haft. Detta får betydelse när du sedan säljer gården. Självfallet blir det du som får betala den årliga fastighetsavgiften istället för din morfar.

Jag hoppas att du har fått mer klarhet i hur situationen ser ut och önskar dig lycka till.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare