Beskattning vid ärvd bostadsrätt

min mamma äger en lägenhet köpt 1965 för 9000 kr idag tax för 700000 tusen säljs för 2,5 milioner

när mamma avlider vad får vi skatta för lägenhet jag och min syster som delar arv rakt av

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Vid försäljning av bostadsrätter behöver man bara betala skatt på vinsten. Vinsten räknas ut på följande sätt:

+ Försäljningspris
- Försäljningsutgifter
- Inköpspris
- Förbättringsutgifter
- Kapitaltillskott
- Andel av inre reparationsfond vid försäljning
+ Andel av inre reparationsfond vid köpet
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Om du och din syster ärver fastigheten har ni ju 0 kronor i inköpspris. Det är dock inte anskaffningsutgiften som den skattskyldige, i detta fall du och din syster haft, utan det faktiskta inköpspriset för bostadsrätten, vilket i detta fall skulle vara 9 000 kronor.

Med det underlag du skickat in till Lawline skulle vinsten beräknas såhär.

+ Försäljningspris: 2 500 000 kronor
- Inköpspris: 9 000 kronor
= Vinst: 2 491 000

Sedan ska bara 22/30 av vinsten beskattas. Underlaget för skatt blir alltså 22/30 av 2 491 000 = ca. 1 830 000 kronor

Skattesatsen på detta är sedan 30 % statlig skatt, så själva summan som utgör skatt är alltså 30 % av 1 830 000 = 549 000 kronor.

Denna summa ska sedan delas lika på dig och din syster om ni båda ärver 50 % av fastigheten, så var och en av er två får alltså betala ca. 275 000 kronor i skatt vid försäljning av er mors bostadsrätt.

Det här med skatt kan vara rätt krångligt att förstå sig på, men här finns bra information om hur du räknar ut och betalar skatt och här mer specifik information om vad som gäller om beskattning vid försäljning av bostadsrätter. Här hittar du blanketten för beskattning av bostadsrätt och här hittar du några informationsfilmer om försäljning av privatbostad.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare!

Sofia NygrenRådgivare