Beskattningen av enskilda näringsidkares kapitalvinst vid försäljning av näringsfastighet

Jag har från olika källor hört att det skall finnas en gräns för hur många näringsfastigheter en privatperson kan sälja under en bestämd tidsperiod med bibehållen skattesats på 30% av 90% av kapitalvinsten. Stämmer det verkligen?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 13 kap. 6 § första stycket inkomstskattelagen ska enskilda näringsidkares kapitalvinster vid försäljning av näringsfastigheter tas upp i inkomstslaget kapital istället för inkomstslaget näringsverksamhet. Innebörden av detta är att 90 % av kapitalvinsten kommer beskattas med 30 %. Detta gäller dock bara för ”icke yrkesmässiga försäljningar” av näringsfastigheter, den enskilda näringsidkaren får alltså inte bedriva handel med fastigheter eller byggnadsrörelse.

Det finns ingen exakt gräns för hur många fastigheter en enskild näringsidkare kan sälja inom en viss tid för att näringsidkaren ska anses bedriva handel med fastigheter utan varje enskilt fall får avgöras med ledning av rättspraxis. Personer som anskaffar fastigheter med syftet att upprusta och vidareförsälja fastigheterna anses i princip alltid bedriva byggnadsrörelse eller handel med fastigheter. Från praxis kan bl a följande nämnas:

En person hade från 1956 köpt 20 fastigheter, varav 18 de senaste sju åren. Under 1960-1966 sålde han 10 fastigheter, varav 6 till utomstående och 4 till sitt eget aktiebolag, som hade till uppgift att förvalta, köpa och sälja fastigheter. Han ansågs bedriva handel med fastigheter (RÅ 1971 Fi 1609).

En fastighetsmäklare bebyggde och sålde åren 1922-1926 tillsammans med en byggmästare cirka 10 fastigheter. Åren 1927-1948 köpte han, delvis tillsammans med andra personer, 12 och sålde 9 fastigheter, i många fall för att hjälpa kunder i trångmål. Han sålde dessutom sin villafastighet 1957. Han ansågs bedriva handel med fastigheter med hänsyn till dessa köp och försäljningar (RÅ 1967 Fi 1446).

Sammanfattningsvis finns det ingen exakt gräns för när kapitalvinster vid försäljning av näringsfastigheter måste tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet, men så länge den enskilde näringsidkaren inte bedriver någon yrkesmässig handel med fastigheter ska vinsten beskattas i inkomstslaget kapital (90 % av kapitalvinsten med 30 % skatt).

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare