FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt06/10/2020

Beskattningskonsekvenser vid överlåtelse av en penninggåva

Hej!

För ett tag sedan så fick jag en större summa pengar som gåva av en släkting. Min fråga är om jag behöver betala gåvoskatt på det?

Tack så mycket i förväg!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Närmare reglering kring skatt återfinns i inkomstskattelagen (IL).

Förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning är skattefria vid inkomstbeskattningen (8 kap. 2 § första stycket IL). Tidigare var gåvor skattepliktiga enligt lag (1914:416) om arvsskatt och gåvoskatt. Gåvoskatten avskaffades emellertid den 1 januari 2005 och den tidigare lagstiftningen är därmed upphävd.

Transaktionen ska uppfylla ett antal civilrättsliga rekvisit för att betraktas som en gåva och därmed omfattas av skattefriheten i paragrafen. En gåva kännetecknas av att det sker en förmögenhetsöverföring som görs frivilligt och där gåvogivaren överlåter gåvan med gåvoavsikt. Gåvogivaren ska inte ställa krav på motprestation från gåvomottagaren.

Gåvan ska vara rent benefik för att den inte ska inkomstbeskattas. Om överföringen istället utgör en s.k remuneratorisk gåva, det vill säga en gåva som ges som belöning för utfört arbete eller tjänst, är gåvan inte skattefri. Gåvan utgör då en skattepliktig inkomst av tjänst (jfr 10 kap. 1 § IL). Det är enbart en rent benefik gåva som undgår beskattning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare