FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt10/09/2020

Beskattningstidpunkt för utdelning

Hej!

Jag har givit min sambo ca 2Mkr som gåva. Enl. nuvarande lag behöver han ej betala gåvoskatt. I mitt fall kommer dessa pengar från en udelning enl.K10 till mig på 5Mkr. Jag skall skatta 20% på dessa 5 Mkr. Eftersom jag givit som gåva 2Mkr i detta fall, skall jag skatta 20% på dessa 2 Mkr, eller kommer jag lindrigare undan och skattar i stället 20% på 3 Mkr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledning

Baserat på din fråga antar jag att du är obegränsat skatteskyldig i Sverige, att bolaget som genomför utdelningen ifråga är ett fåmansaktiebolag och att de 5 Mkr som utdelningen består av faller under gränsbeloppet i ditt fall och därmed ska beskattas till 20 %. Jag kommer därför inte beröra dessa frågor närmare i mitt svar. Din fråga aktualiserar huvudsakligen inkomstskattelagen (IL).

Utredning

Enligt 41 kap. 8 § IL ska som huvudregel inkomster av inkomstslaget kapital tas upp till beskattning det beskattningsår inkomsten kan disponeras, enligt den så kallade kontantprincipen. I 42 kap. 12 § IL kommer samma princip till uttryck; där fastslås att en utdelning ska tas upp av den som har rätt till utdelningen när den kan disponeras. Det är inte alltid helt lätt att fastställa när någonting kan "disponeras", men den aktuella principens namn ger viss ledning på så vis att den indikerar att skattsubjektet i princip ska ha kontanta pengar i handen för att beskattningen ska ske.

I ditt nu aktuella fall kan jag med säkerhet konstatera att beskattningstidpunkten för din utdelning kommer infalla innan du skänkt en del av pengarna till din sambo eftersom du för att kunna genomföra en juridiskt giltig gåva av pengarna måste kunna förfoga över dem. Du kommer alltså med nödvändighet ha haft möjlighet att disponera inkomsten innan du kan skänka bort dem eftersom genomförandet av gåvan i sig är en disposition. Eftersom du av allt att döma även är skattskyldig för utdelningen kommer med andra ord hela utdelningen beskattas innan du kan skänka en del av den till din sambo.

Handlingsplan

Jag kan inte ge dig någon konkret rekommendation eftersom jag inte har tillräcklig insyn i ditt fall och dina mål för att göra det. Jag hoppas att mitt svar ändå var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare