FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2021

Bestämmanderätt rörande när barnet ska vara hos vardera vårdnadshavare

Kan barnens mamma ensamt bestämma hur barnens veckor hos respektive vårdnadshavare ska se ut?

Hon lägger schemat efter hur hon arbetar och förändrar därför tiderna genom att de ska spendera mellan 10-14 dagar hos respektive där det tidigare varit enkelt med varannan vecka. Tydligt för barnen och övriga inblandade.

Jag ansåg att vi skulle fortsätta med varannan vecka, frågade om hon pratat med arbetsgivaren kring det. Vilket hon inte gjort. Hon har nu kontaktat familjerätten.

Om denna förändring sker kan inte heller jag söka något annat jobb utan måste då anpassa mina arbetstider efter hennes för att ha möjlighet att umgås med mina barn. Barnen är 11 respektive 14 år gamla.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan ni inte komma överens om när barnet ska vara hos vardera vårdnadshavare och saknas det en dom på umgänge eller växelvist boendet är det enklast att vända sig till familjerätten i er kommun för att via samarbetssamtal få hjälp att komma överens i frågan. Kan ni fortfarande inte enas går det att vända sig till domstol för att få en dom på hur ett umgänge ska se ut eller om ni ska ha växelvist boende.

Det finns ingen regel om att någon utav vårdnadshavarna ensam ska bestämma när barnet ska vistas hos vardera förälder, kan ni inte komma överens får ni försöka lösa frågan via samarbetssamtal eller genom en dom få fastslaget när barnet ska vara hos vardera vårdnadshavare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare