Är det okej att betala hyra för en hel månad trots att hyresrätten inte gäller i en hel månad?

Hyreskontrakt för en hyresrätt. Tillträde 1:a i månaden enligt kontrakt, som dock infaller på en helg. Nycklar ges därmed den 3:e i månaden. Fakturan för första månadshyran är dock från den 1:a. Vad säger lagen om det - måste man betala de två första dagarna även om man inte får tillträde fören den 3:e?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidigare hyresgäst ska hålla lägenheten tillgänglig senast klockan 12 dagen efter att dennes hyresavtal har löpt ut (12 kap. 7 § första stycket). Däremot sägs vidare att om den dagen infaller på en söndag eller lördag så ska tidigare hyresgäst senast hålla lägenheten tillgänglig klockan 12 nästa vardag istället (12 kap. 7 § andra stycket). Detta gäller förutsatt att inget annat har avtalats (12 kap. 7 § tredje stycket).

Det finns däremot ingen lag som reglerar just frågan om du som tillträdande hyresgäst kan få betala en mindre månadshyra på grund av att du inte får utnyttja hyresrätten fullt ut i en hel månad. Om inte ditt hyresavtal redan reglerar vad som gäller i denna situation så är ett tips att fråga din hyresvärd om det finns en möjlighet att betala en mindre hyra på grund av detta!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare