FrågaSKATTERÄTTArvsskatt16/11/2016

Betala skatt för att man ärver och sen säljer saker till sin bror?

Hej. Jag har en fråga. Min man och hans bror tar nu över dödsboet efter deras far. Meningen är att min man ska köpas ut senare. När värderingen är klar. Hur ska han göra för att slippa lägga skatten på 27% på summan han får av brodern? Hur ska man skriva/göra? Det är ju tråkigt att behöva skatta bort 1/3 av arvet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Arvsskatt?
Någon arvsskatt eller gåvoskatt finns inte längre i svensk rätt. Någon skatt på 27 % för att han ärver/får egendom är inte aktuellt på grund av att han ärver/får egendom.
Det enda som din man kan behöva betala skatt för är saker han får (exempelvis en fastighet) som har ökat mycket i värde. Man betalar alltså endast skatt i detta fallet när man säljer något som har ökat i värde.

Hur mycket skall betalas i skatt?
Det som din man kan behöva skatta på är helt enkelt den kapitalintäkter han gör vid en försäljning av egendom. Vid arv så inträder nämligen arvtagaren i arvlåtarens (den dödes) ställe.

I praktiken fungerar det såhär; X dör och lämnar en fastighet till Y. X köpte fastigheten för 100 kronor. Vid arvtillfället är fastigheten värd 200 och när Y sedan säljer fastigheten för 300 så anser skatteverket att Y har gjort en inkomst på 200 kr som det skall betalar skatt på. Det ligger eventuellt på sätt och vis en latent skatteskuld i varje gåva eller arv man kan få.
På den här vinsten på 200 kr så skall egentligen 30 % betalas i skatt. När det gäller just exempelvis fastigheter eller bostadsrätter så skattar man dock bara för 22/30 av skatteunderlaget. I mitt exempel skall man alltså betala 30 % skatt på (22/30 x 200)= 146 kr. Det totala skattebeloppet skulle alltså bli 43,8 kr för att fastigheten ökat i värde med 200 kronor sen den köptes.

I mitt exempel har alltså din man ärvt en fastighet och vid en försäljning på 300 kr får han betala 43,8 kr i skatt. Någon skatt på 27 % blir det alltså inte. Skatten blir förhoppningsvis lägre än vad man tänker sig i många fall.

Påverkar det att brodern ska köpa ut din man?
Det faktum att din man ärver egendomen, och att din bror senare skall köpa ut den spelar egentligen ingen roll. Problemet blir bara att vissa typer av egendom (oftast fastigheter) ökar i värde innan de säljs. Samma skatt hade nämligen behövt betalas om det faktiskt var din man som köpte sakerna för längesedan (när hans föräldrar köpte sakerna) och sen sålde dem till sin bror eller någon helt annan person.

Det finns tyvärr inget ni kan skriva eller göra för att slippa den typen av inkomstskatt som din man kommer behöva betala. Men det kanske är viss tröst att tänka att det faktiskt inte är pga arvet som din man får betala skatt, det är för att han ärver tillgångar som ökat mycket i värde innan han säljer dem.

Alternativ lösning om brodern går med på det:
Vad ni egentligen kan göra men som gör att brodern får hela skatteskulden som ligger kvar i fastigheten tills han säljer den är om din man kan ta över annan egendom. Han kan ta över exempelvis bilar, banktillgångar och liknande och sen sälja till brodern eller till någon annan. Det viktiga är dock att det inte kan vara egendom som har ökat i värde, har den ökat i värde skall den nämligen beskattas. Men eftersom ni väntar på värdering är det här förmodligen ett osäkert alternativ och det är oftast en fastighet som är det största i ett dödsbo.

Mitt råd
Eftersom skatt alltid skall betalas på egendom som ökat i värde så går det inte att undkomma den, det enda som kan hända här att man exempelvis kan skjuta upp den genom att helt enkelt inte sälja saken. Jag rekommenderar därför att ni helt enkelt gör så som ni tänkt göra, ett alternativ är dock att ni väljer att faktiskt utnyttja möjligheterna till uppskovsbelopp som innebär att man skjuter upp skatten. Men det kräver att ni själva flyttar till en ny fastighet och det är därför omständigt.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga även om det tyvärr är ett tråkigt besked.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare