FrågaSKATTERÄTTArvsskatt22/06/2018

Betala skatt på arv från utlandet?

Behöver jag betala skatt för arv från utlandet i Sverige? Jag är en svenska medborgare person och har arv pengar från hemland efter att min mor har avlidit. hur jag kan hämtar hit för att inte få nåt problem som regel? Är arv pengar skattefri? Hur ska man börja? Bevis papper först eller pengar? bevis papper innebär att detta pengar är från arv från domstol och advokat som bevisar. Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du betalar inte någon arvsskatt i Sverige

Enligt den svenska skattelagstiftningen är du inte skyldig att betala skatt på arv, varken på arv från utlandet eller från en arvlåtare som är bosatt i Sverige. Det finns alltså inte någon arvsskatt här, vilket innebär att du inte betalar någon skatt på arvet (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Detta gäller sedan januari 2005, då lagen om arvsskatt och gåvoskatt upphävdes.

Däremot kan det vara så att arvet ska beskattas i landet där din mor levde enligt det landets regler. Du bör kolla upp vad som gäller i landet där din mor levde.

Att tänka på vid överföring till ditt konto i Sverige

Det går bra att sätta in pengarna på ditt konto här i Sverige och det bör inte bli några problem.

Om summan som kommer in från utlandet överstiger 150 000 kr är dock din svenska bank skyldig att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket (23 kap. 1 § skatteförfarandelagen). Du bör sedan vara beredd att bevisa för Skatteverket att det verkligen rör sig om pengar från ett arv, vilket du kan bevisa genom att hänvisa till en bouppteckningshandling eller liknande.

I din nästa deklaration kan det även vara bra att nämna arvet under "Övriga upplysningar".

Sammanfattning

Det finns ingen arvsskatt i Sverige, varför du inte behöver betala skatt på arvet. Det går bra att sätta in pengarna på ditt konto här i Sverige, men du bör vara beredd att för Skatteverket kunna visa en bouppteckningshandling eller liknande för att kunna bevisa att pengarna verkligen kommer från ett arv.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar!

Önskar dig en trevlig midsommar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare