Betala skatt på fastighet i Rumänien?

Hej!

Jag har dubbel medborgarskap (från Sverige och Rumänien). Jag (tillsammans med min syster, 50%-50%) äger ett hus i Rumänien som vi hyr ut. Min mamma som bor i Rumänien får alla hyresintäkter och betalar skatt för det där (hon har fullmakt från oss, för att göra vad hon vill med huset, fast jag och min syster är ägare). Behöver jag deklarera någonting till Skatteverket i Sverige? (med tanke på att jag själv får INGA pengar från hyresintäkterna, och min mamma betalar skatt för det i Rumänien).

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar regler som återfinns dels i inkomstskattelagen, dels i avtalslagen, dels i förordningen om dubbbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien.

Enligt 1 kap. 3 § inkomstskattelagen ska du som fysisk person endast betala:

1) kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslaget tjänst och näringsverksamhet (skatt på förvärvsinkomster),
2) statlig inkomstskatt på inkomstslaget kapital (skatt på kapitalinkomster), och
3) statlig inkomstskatt på avsättning till expansionsfond (expansionsfondsskatt).

Du kan alltså bara bli beskattad på sådana inkomster som du har fått. Om du inte har fått några inkomster från fastigheten, kan du möjligtvis inte bli beskattad på dem.

Nu vet jag inte exakt hur fullmakten mellan dig och din mamma ser ut, men enligt 10 § avtalslagen är du som fullmaktsgivare omedelbart bunden till de avtal som fullmaktstagaren (din mamma) upprättar i ditt namn. Om ni har avtalat om att din mamma ska alla hyresintäkter, är det alltså det som gäller.

Vidare har Sverige ett skatteavtal med Rumänien för att personer med skatterättsliga kopplingar till båda länder ska undvika att bli dubbelbeskattade i båda länderna, då dubbelbeskattning inte är tillåtet. Om du, din syster eller din mamma blir beskattad på dessa hyresintäker i Rumänien och ni också är obegränsat skattskyldiga i Sverige (se 3 kap. 3 § inkomstskattelagen för definition) ska eventuell rumänsk skatt räknas av mot den svenska skatten i deklarationen (Art. 25 i förordningen om dubbbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien). Eftersom varken du eller din syster får några hyresintäkter från fastigheten, skulle jag dock inte tro att detta skulle bli tillämpligt för er.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och hör gärna av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare