Betala skatt på gåva från Sverige till barn i Danmark

Kan jag som svensk medborgare sätta över pengar till mina barn i Danmark, som är danska medborgare, utan att de ska betala skatt på gåvan?

Tacksam för snabbt svar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva är skattefri i Sverige enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen om gåvan uppfyller dessa tre kriterier:

1. Det ska ske en överföring av förmögenhet från gåvogivaren till gåvotagaren.
2. Överföringen ska ske frivilligt.
3. Det ska finnas en gåvoavsikt, dvs att du vill ge bort pengarna till dina barn.

Uppfylls dessa tre kriterier så är alltså en gåva skattefri i Sverige. Eftersom att dina barn är medborgare i Danmark så antar jag att de är skattskyldiga där, det innebär att danska skatteregler gäller.

Vad jag förstår enligt danska skattemyndigheten (SKAT) betalar gåvomottagaren i Danmark skatt på gåvan i Danmark, vilket betyder att dina barn kommer behöva betala skatt på gåvorna i Danmark.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med SKAT för ett mer klart besked.

Med vänlig hälsning,

Emil LarssonRådgivare