FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/10/2019

Betala skatt på gåva från utlandet?

Hej! Jag har nära och kära som bor i Usa som vill skicka höga summor till mig som gåva plus lite hjälp med mina framtida studier via paypal. En av dem hade tänkt skicka 4000 dollar till mig via paypal som gåva och jag undrar kommer det hända att jag kommer betala en stor avgift om jag får höga summor sänt till mig via paypal i sig? Eller händer det ingenting om jag har höga summor i mitt paypalkonto? Jag har nämligen tänkt att spara pengarna där så det byggs på. Men om jag överför t.ex 6000-7000kr från mitt paypalkonto till mitt svenska bankkonto kommer jag betala nån form av skatt? Eller gäller det bara om det överstiger 19640 har jag för mig. Även fast jag fick pengarna som gåvor och inte nån form av lön. Jag vill nämligen inte få juridiska problem, skatteverket,paypals problem ang om jag överför l pengar från mitt paypal till mitt svenska bankkonto.

mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är gåvoskatten numera avskaffad, vilket framgår i 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229). För att en något ska räknas som en gåva krävs det att tre kriterier är uppfyllda:

1) Gåvan ska bygga på frivillighet, 2) Det ska finnas en gåvoavsikt, och 3) Det ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till gåvomottagaren.Gällande Skatteverket; om gåvan uppgår till 150 000 kronor från utlandet måste en kontrolluppgift till Skatteverket lämnas, enligt 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen. Nu är detta inte omständigheterna ditt fall, men det kan vara värt att nämna. Däremot finns det en avgift som Paypal tar för internationella betalningar. Detta regleras i avtalet mellan dig och Paypal. För frågor om avgifter kan du kontakta Paypal.
Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare