FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/12/2019

Betala skatt vid gåva?

Jag ska få hjälp av mina kusiner för att bygga ett hus och då tänkte jag bjuda dom på en gåvan vid 50000 kr utan att han vet om summan. Hur mycket ska jag betala då i skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln enligt Inkomstskattelagen är att gåvor är skattefria, men i detta fall skulle man kunna argumentera för att det har skett ett prestation och att summan på 50 000 därför ska ses som ersättning för utfört arbete. I sådant fall kan du bli tvungen att betala arbetsgivaravgifter och dina kusiner får betala skatt för inkomst av tjänst (https://lagen.nu/1999:1229#K11P1S1)

Hanna KanonRådgivare