FrågaÖVRIGTTV-licens26/06/2017

Betala tv-licens för såld bostadrätt / Förhyrd bostadsrätt

Hej!

Min dotter har bott i Spanien i mer än två år och har nu flyttat tillbaka till Sverige.

Hon hyrde ut sin bostadsrätt med inventarier och tv-box med tv. Efter ett år sålde hon lägenheten tiill de som hyrde. Nu har hon fått påminnelse och krav att betala Radiotjänst i mer än 2 år. Behöver hon betala kravet från Radiotjänst?

Mvh

Christer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga får din dotter fortfarande betalningskrav från Radiotjänsten efter att hon har sålt sin lägenhet. Eftersom att hon inte längre bor i lägenheten eller äger denna har hon inte längre något ansvar för att betala radiotjänsten till denna. Därför rekommenderar jag er dotter att vända sig till Radiotjänsten och infomera de om ändringen som skett.

Även för perioden då lägenheten var uthyrd är det hyresgästernas ansvar att betala avgiften.

Om du har några ytterliggare frågor ber jag dig att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare