FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/12/2020

Betala underhåll - barn i familjehem

Jag och mitt ex har en gemensam son som är familjehemsplacerad dom har vårdnaden (familjehemmet och vi betalar underhåll till dom). Min fråga försäkringskassan säger att vi ska betala fullt underhåll bägge 2 hur är det möjligt det borde ju vara att vi ska dela på underhållkostnaden?

mvh

pojken är 17

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om din 17-åriga son är placerad i ett familjehem och att, genom beslut från försäkringskassan, både du och ditt ex betalar underhållsbidrag. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av två olika regelverk.

Regler om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalken (FB) och regler om vad som gäller när barn bor i familjehem finns i Socialtjänstlagen.

Underhållsskyldigheten och familjehem

Föräldrar ska, oavsett om dessa är vårdnadshavare eller inte, svara för underhåll åt sitt barn (7 kap. 1 § FB). Detta gäller båda föräldrarna. Underhållsskyldigheten styrs av bland annat barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet varar tills dess att barnet fyllt 18 år. Skulle din son dock fortfarande gå i skolan kan ni bli fortsatt underhållsskyldiga fram till er son fyller 21 år, om han fortfarande går i skolan (7 kap. 1 § 2 st. FB).

Eftersom er son bor i ett familjehem är ni, i egenskap av föräldrar, skyldiga att bidra till kommunens kostnader genom att ni då får betala underhållsbidrag (8 kap. 1 § 2 st. Socialtjänstlagen). Denna skyldighet tillkommer både dig och ditt ex, separat. Du ska alltså betala in det belopp som försäkringskassan anger att du ska och ditt ex ska betala in det belopp som hen ska.

Sammanfattningsvis är ni båda skyldiga, oberoende av varandra, att betala underhållsbidrag till försäkringskassan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare