Betalar jag skatt i Sverige eller Kina för försäljning av fastighet?

Om jag säljer en privatägd fastighet i Kina för ca 3 miljoner kr och jag är svensk medborgare, bosatt i Sverige. Behöver jag betala skatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Enligt Artikel 6 i skatteavtalet mellan Sverige och Kina har båda länderna rätt att ta ut skatt när en person som är bosatt i Sverige säljer en fastighet i Kina. Eftersom du är bosatt i Sverige så ska Sverige avräkna skatt för vad du betalat i skatt i Kina upp till den svenska skattesatsen enligt Artikel 23 2a skatteavtalet.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare