Betalning till inkasso är befriande betalning

Hej

Jag undrar en sak.

Bilverkstaden håller inne bilen till betalningen är fullgjord.

Problemet är att vi kan inte få in pengar så länge bilen är där.

Nu ska dem skicka fakturan till inkasso.

Vad gäller då?

Har vi rätt till bilen då om vi delbetalar den hos inkassobolaget?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att ni vänder er till lawline med er fråga! Jag vill bara vänligen påminna om att jag endast kommer utgå från de förhållanden som jag har blivit delgiven, i mitt svar. Finns de andra omständigheter som råder för situationen så kan utfallet bli ett annat.

Bilverkstaden har en så kallad retentionsrätt, vilket innebär att bilverkstaden har rätt att hålla kvar bilen tills att de har fått betalat för de arbete som de har utfört på bilen. Det som krävs för att retentionsrätten ska kunna utövas, är att det finns konnexitet (ett samband) mellan skulden som finns och det som hålls kvar. Denna skuld som har uppstått, kan i sin tur överlåtas, köpas eller ges bort till ett inkassobolag eller vem som helst som vill köpa denna, enligt skuldebrevslagen. Det som sker när skulden överlåts är att det inte längre finns någon konnexitet (samband) mellan skulden och bilen som hålls kvar. Bilen hålls kvar av bilverkstaden men skulden, den äger inkassobolaget. Detta innebär att ni fortfarande är skyldiga att betala av skulden till inkassobolaget, men att bilverkstaden inte längre har rätt att hålla kvar bilen. Ni ska därför kunna hämta hem bilen, då ni inte längre har en skuld hos bilverkstaden.

För vidare hjälp, testa att ring våran telefonväxel för ytterligare hjälp, annars att kontakta våra jurister och boka ett juridiskt möte, alternativt skriv en expressfråga till våra jurister.

Hoppas detta var till hjälp!

Oscar RudénRådgivare