FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/06/2018

Betalningsansvar handelsbolag

Hej.

Jag driver ett handelsbolag tillsammans med två andra personer. Verksamheten sysslar med musikproduktion.

Jag har gjort egna insättningar på bolagets konto för att bolaget ska kunna köpa instrument och annan musikutrustning. Detta ser jag som ett lån från mig som privatperson till bolaget. Är det rätt?

Och i så fall, betyder det att jag är fordringsägare gentemot bolaget? Jag är den ägare som satt in störst summa pengar i bolaget.

Företaget går med förlust varje år och kan inte betala tillbaka skulderna till mig (bör nämnas att vi tre ägare är de enda som satt in pengar i bolaget, inga andra lån finns).

Kan jag ansöka om att försätta bolaget i konkurs eftersom bolaget går med förlust och inte kan betala tillbaka sina skulder?

Vad händer med företagets skulder om så skulle ske?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då du gemensamt driver ett handelsbolag, är lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (HBL) tillämplig. Då bolaget drivs av två personer till, är ni alla gemensamma ägare i bolaget och svarar för gemensamt för bolagets förpliktelser, 2 kap. 20 § HBL. Detta leder alltså till att du ensamt inte svarar för bolagets förluster som uppkommit. Vidare är det värt att nämna att inom handelsbolag, föreligger det personligt betalningsansvar, vilket är den stora skillnaden gentemot aktiebolag. Alltså betyder detta att det du har satt in i företaget, delar ni bolagsmän gemensamt på.

Gällande konkursen kan du ansöka om konkurs till tingsrätten. Konkursen innebär således att tillgångarna i bolaget tas hand om för att betala eventuella skulder. Finns inte tillräckligt med tillgångar i bolaget för att betala av skulderna, kommer ni bolagsmän behöva betala av dessa skulder ur egen ficka, eftersom att handelsbolag innebär ett personligt betalningsansvar.

Jag skulle rekommendera att ni ansöker om konkurs (om ni inte vill fortsätta med verksamheten) så att ni inte ådrar er fler skulder, då ni själva kommer behöva betala för dem.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare