Betalningsföreläggande

Hej, jag skulle köpa en teknikpryl på internet av en privatperson. Vi kom överens om pris å allt och jag betalar honom efter att han skickat ID. Så jag betalar för den 2000 kr. men han skickar den aldrig och jag har skrivit flertalet gånger att jag vill ha mina pengar tillbaka och han svarar bara fixar men gör det aldrig. Kan jag göra något för att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som en inledande anmärkning kan sägas att du har en fordran mot personen som inte levererade varan du betalat för. Eftersom du betalade 2000 kr till denna person utan att få någonting tillbaka, vilket var ett krav för att du betalade, får du en fordran mot den här personen för samma summa, alltså 2000 kr.

En sak man kan göra är förstås att stämma motparten i en tingsrätt för att få pengarna. Det är dock inget jag skulle rekommendera att börja med då det kan innebära inte obetydliga kostnader. Ett annat alternativ är istället att skicka ett betalningsföreläggande.

Att skicka ett betalningsföreläggande är ett sätt att kräva betalning av någon med hjälp av kronofogden. Eftersom betalningsföreläggandet skickas via kronofogdemyndigheten ökar chanserna att motparten presterar sin betalning. Du kan följa denna länk (här) för att direkt komma till kronofogdens landningssida för betalningsförelägganden.

Det finns en del saker som kan vara bra att ha i åtanke innan du ansöker om betalningsföreläggande. Fordringen måste vara förfallet till betalning. Fordringen anses vara förfallen till betalning när du som borgenär kräver betalningen. (1 kap. 5 § skuldebrevslagen).

En ansökningsavgift på 300 kr måste erläggas av dig när du ansöker om betalningsföreläggandet. I ansökningsblanketten finns ett alternativ som ger dig möjligheten att kräva ersättning för denna summa av gäldenären.

Det kan också vara värt att notera att gäldenären (den som är skyldig dig pengar), kan motsätta sig betalningsföreläggandet. Då kan kronofogdemyndigheten inte mot gäldenärens vilja ta pengarna. Det är egentligen först då det blir intressant att ta tvisten till domstol.

Hoppas detta gav svar på din fråga, har du följdfrågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare