Betalningskrav när man redan har betalat - vad ska man göra?

Hej!

Behöver lite hjälp. Vi har en bil på leasing där vi fått fordringskrav nu (utan några påminnelser). Kostnaderna ska omfatta 2 månader som de hävdar att vi inte betalt men vi har bevis på att vi har det. Månadskostnaden är cirka 3800kr och fordringskravet är på mer än 14000kr. Vi har som sagt redan betalat och har skärmbild från betalningen båda månaderna.

Vad ska vi göra?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag använda termen borgenär. Med borgenär menas den första fysiska eller juridiska personen ni har varit skyldiga pengar. Med borgenär avses också senare fordringsägare ex. inkassobolag som har köpt skulden av den första borgenären.

När det kommer till betalningskrav avseende fordringar som ni har betalat finns det inte mycket ni kan göra annat än bestrida kravet. Det bästa vore att kontakta borgenären och försöka få denne att förstå att skulden inte finns.

Eftersom det är någon som kräver er på pengar är det upp till denne att agera. Antingen kan borgenären fortsätta skicka betalningskrav, vända sig till kronofogden eller stämma er i domstol. Vad ni bör göra är att bestrida alla betalningskrav oavsett om det kommer från borgenärer eller från kronofogden. Lättast vore att så snabbt som möjligt försöka nå samförstånd med borgenären om att pengarna är betalda. Detta för att undvika fler betalningskrav och domstolsprocess.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare