FrågaÖVRIGTTV-licens30/08/2018

Betalningsskyldighet för TV- och radioavgift utan licenspliktig utrustning

Radiotjänst har beslutat att jag ska betala tvavgift på felaktiga grunder. Jag har inte någon licenspliktig utrustning alls. Jag har överklagat, men de säger att jag måste betala fakturorna medan jag väntar på att utredningen blir klar. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om avgift för TV-licensen finns i lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen).

Som jag har förstått din fråga så har du blivit tilldelad en betalningsavi för att betala TV-avgift trots att du inte har någon licenspliktig utrustning.

Detta beslut går att ompröva, vilket du i din fråga skriver att du ha gjort. Men det stämmer att du fortfarande är skyldig att betala de fakturor som förfaller till betalning medan du inväntar beslutet (15 § TV-avgiftslagen). Om omprövningen blir till din fördel och Radiotjänst kommer fram till att du inte är betalningsskyldig så kommer de att återbetala dig, (16 § TV-avgiftslagen).

Skulle omprövningen bli till din nackdel kan du överklaga beslutet i allmän förvaltningsdomstol, (21 § TV-avgiftslagen).

Om du inte har någon licenspliktig utrustning är det även ett tips att anmäla det hos Radiotjänst. Det gör att det inte skickas några fler fakturor till dig medan du väntar på beslutet.

Du hittar kontaktuppgifter till radiotjänst här.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare