Betalningsskyldighet vid tilläggsarbete?

Jag var hos en frisör där jag hade bokat en behandling med klipp- och färg för 1450kr. Under behandlingen säger min frisör att vi behöver rensa håret från färg som var där innan. Behandlingen tog inte längre än bokat. När jag skulle betala sade hon att priset ökade från 1450 till 2300 eftersom vi gjorde rensningen, något som hon inte sa skulle kosta extra under behandlingen. Finns det något jag kan göra åt det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Tillämplig lagstiftning

Det skulle kunna tänkas att konsumenttjänstlagen (KtjL) vore direkt tillämplig i ditt fall. Köpet hos frisören handlar om en tjänst som ska utföras, klippning och färgning, dessutom torde definitionen i KtjL 1 a § av en "konsument" och en "näringsidkare" passa in på dig respektive frisören. Emellertid så är inte KtjL direkt tillämplig på fall där arbeten utförs på människor enligt KtjL 1 §. Det går dock att dra analogier från lagstiftning och applicera vad som där sägs på situationer som är nära besläktade med de situationer som faller inom lagens direkta tillämpningsområde. Detta resonemang är i linje med det som förs av HD i målet NJA 2002 s. 644. Därmed kan viss ledning för ditt fall hämtas från vad som sägs i KtjL.

Situationen

I KtjL 8 § framgår följande: "Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar."

I ditt fall förstår jag situationen så att frisören berättade för dig att håret behövde rensas från gammal färg innan håret kunde omfärgas, vilket du då samtyckte till, men frisören sa aldrig något om att detta skulle kosta 850 kr extra.

Det finns en skyldighet att betala för en utförd tjänst som någon har erbjudit om den till vilken erbjudandet riktade sig tillgodogjort sig tjänsten med kännedom om att betalning förväntades, enligt konsumenttjänstutredningens betänkande SOU 1979:36 sid. 142. Frisören berättade aldrig att denna tjänst skulle kosta extra, varför du enligt detta synsätt inte bör vara betalningsskyldig för rensningen. Frisören skulle kunna argumentera för att det borde ha varit uppenbart för dig att rensningen, en extra tjänst, skulle medföra extra kostnader. Enligt ovan är ju inte KtjL direkt tillämplig i detta fall, varför lagstiftningens konsumentskydd inte får fullt genomslag och du i egenskap av konsument inte anses omedelbart mer skyddsvärd än näringsidkaren i detta fall.

Min bedömning är att givet ditt falls nära samband med konsumentskyddssituationer så torde det faktum att frisören aldrig nämnde att rensningen skulle kosta extra vara till dennes nackdel, detta i viss mån i enlighet med den s.k. "oklarhetsprincipen". Detta ska då innebära att du inte bör åläggas betalningsskyldighet.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare