Betydelse av enskild egendom och förskott på arv

Hej, min pappa äger en sommarstuga och jag är ett utav tre barn, vi är särkullbarn då kvinnan han är gift med inte är vår mamma. De har skrivit äktenskapsförord om att stugan är hans enskilda egendom, men den är också ett arv efter hans pappa. Det verkar dock inte finnas några papper på det arvet, min pappa tror att det eventuellt kan finnas någon gammal dom på det, men vart hittar man sånt? Eller kanske det räcker med att den är enskild egendom genom äktenskapsförord?

Sommarstugan står på arrendemark och min pappa står som enda ägare. Vi undrar nu om min pappa kan ge mig sommarstugan i gåva? Han har tröttnat på den och den står och förfaller och jag är det enda barnet som har intresse i den. Eller finns det något annat sätt man kan göra på?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sommarstugan gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord resulterar i att sommarstugan inte ska ingå i någon bodelning mellan din pappa och hans fru (7 kap 2 § p 1 Äktenskapsbalken, ÄktB). En bodelning görs alltid vid skilsmässa eller bortgång där respektive makes andel räknas ut och tillgångar fördelas på lotter (se 11 kap ÄktB). Även om stugan hade ingått i bodelning så hade den ändå som huvudregel hamnat på din pappas lott vid en bodelning eftersom han har äganderätt. Lottläggning är en del av bodelningen där egendom fördelas mellan makarna. Huvudregeln är att vardera make behåller sin egendom vid en lottläggning (11 kap 7 § ÄktB). Sammantaget har din pappas fru ingen rätt till stugan, i första hand för att stugan är din pappas enskilda egendom. Det räcker med att det finns äktenskapsord på detta.

Din pappa kan självklart ge sommarstugan till dig i gåva. Det är dock viktigt att ni reglerar ifall ni inte vill att denna gåva ska ses som förskott på arv (6 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Som biologiskt barn till din pappa är du i arvsrätten att kallas för bröstarvinge (2 kap 1 § ÄB). Gåva till bröstarvinge presumeras alltid vara förskott på arv enligt 6 kap 1 § ÄB om inget annat föreskrivs. Om du inte vill att det ska vara förskott på arv, så måste ni i ett gåvobrev upprätta tydligt att det inte är avsett till det.

För mer rådgivning är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare