Betydelse av "övergår provanställning"

Efter provanställning fick jag uppsägning från arbetsgivaren men det står på arbetsgivarsintyg besked "övergår provanställning". Vad betyder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad "övergår provanställning" betyder.

Det är svårt att svara på då det beror på i vilken mening dessa ord stod i.

Det jag kan klargöra för dig är att en provanställning hos en arbetsgivare får vara i högst 6 månader. Pågår anställningen längre än 6 månader så övergår den automatiskt till att bli en tillsvidare anställning. Om arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter prövotidens slut, så måste arbetsgivaren säga upp anställningen senast den sista dagen för provanställningen. (6 § lag om anställningsskydd)

Det framgår av frågan att arbetsgivaren har sagt upp dig, vilket innebär att anställningen har upphört. Däremot kan orden "övergår provanställning" uppfattas som att provanställningen övergår till en tillsvidare anställning. Det är däremot svårt att avgöra vad de orden har för betydelse i ditt fall då jag inte vet vad mer som stod i arbetsgivarintyget och då du redan fått en uppsägelse.

Jag råder dig att kontakta arbetsgivaren och reda ut ert anställningsförhållande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare