Bevis och förhör

Jag har blivit anmäld för olaga hot över telefon och personen har spelat in samtalet när jag hotar hen. Jag och Personen ifråga känner inte varandra men personen vet mitt för och efternamn och var jag bor. Jag bor i en väldigt liten by och har ett ovanligt efternamn så det finns bara jag i den här byn som har det för och efternamnet. Kan hen bevisa att det är jag som hotat då genom att uppge mitt namn och adress till polisen eftersom även min röst finns inspelad? Får polisen kalla in mig på förhör pga att jag är den enda som heter såhär där jag bor? Är det tillräckligt med bevis för att det verkligen är jag som hotat hen? Jag har även bytt mobilnummer

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När polisen får in en anmälan väljer de om det finns skäl att inleda förundersökning. Det beror på allvaret av hotet och den sammanlagda bevisningen när polisen gör den bedömningen. Polisen kan då inleda förhör med dig vilket ger dig tillfälle att ge din sida av händelsen. Detta kan både ske via telefon eller öga mot öga. Det är inte ett enstaka bevis (såsom ditt ovanliga namn) som leder till åtgärder utan helheten av allt. Att du har bytt mobilnummer skulle även kunna stärka misstankarna mot dig. Förutom ditt namn kommer de jämföra din röst och sätt att prata med inspelningen.

Det kan dock nämnas att det inte finns något hinder för polisen att hålla ett förhör med en utpekad person baserat på ett namn de fått av ett brottsoffer eftersom de måste kolla upp om brottsoffrets berättelse stämmer, och så klart ge den utpekade tillfälle att berätta sin version. Värt att tänka på är att ett förhör inte behöver leda vidare mot rättegång eller häktning. Det är ett viktigt verktyg i polisens arbete när de utreder brott och det bästa för dig själv är att du medverkar och är medgörlig i den processen.

Det är därefter åklagaren som tar ställning till om det finns skäl för häktning. Om det finns risk att du flyr eller faktiskt skadar personen kan det leda till beslut om häktning i väntan på rättegång. Det är även åklagaren som beslutar om målet ska tas upp till rättegång. Om det blir rättegång tas all bevisning upp och det tas ställning till om den är stark nog för en fällande dom.

Hoppas det svarade på din fråga!

Hanna KarlssonRådgivare