Bevisbörda

Om någon anklagar någon för att ha sålt honom en stulen vara, då är det väl den som anklagar som måste bevisa att den varan är stulen? Jag tänkte nämligen sälja en vara via blocket och det är någon som frågar om originalkvittot på varan och om den är stulen. Den är inte stulen men jag tänkte skriva ett blocket-köpeavtal-kvitto på varan till köparen, eftersom original-kvittot inte finns. Vad händer om köparen senare kommer och säger att klockan är stulen exempelvis? Då är väl bevisbördan på köparen att bevisa att klockan är stulen väl?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Du har rätt i att den som påstår något har oftast bevisbördan för det. Däremot brukar exempelvis sådana ärenden anmälas till polisen då stöld handlar om brottmål. I brottmål är du oskyldig tills motsatsen är bevisad. Däremot är det inte sannolikt att man blir åtalad för stöld pga. att ett kvitto saknas, dock så kan det bero på om exempelvis värdet på varan är högt.Om han sedan kommer och påstår att klockan är stulen och har bevis för det, lär personen förmodligen anmäla detta till polisen.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är välkommen att ställa ytterligare frågor om du har några funderingar.

Anneli AlchahinRådgivare