Bevisbörda diskriminering

Hej!

Det här handlar om vad jag läste på https://www.lawline.se/answers/vad-kan-du-gora-vid-misstankt-diskriminering-i-arbetslivet.

Jag tog examen i juni med Master's (Business Administration).

Jag vill anställas som administratör eftersom jag har mer än 3 års erfarenhet och är utbildad i Business Administration.

Jag har ansökt om mer än 90 befattningar på svenska och engelska inom en månad men fick inte ens en intervju. Jag är flytande på engelska. Mina svenska språkkunskaper är lite begränsade men jag klarar mig.

Om jag frågar från arbetsgivarna vem som de har anställt för den annonserade befattning, är de lagligen skyldiga (are they legally bound) att berätta för mig?

Om jag vill fortsätta detta mer, vilken typ av information krävs för att bevisa diskriminering, eftersom jag är säker på att jag diskrimineras på grund av min etnicitet

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begära uppgifter om meriter

Till att börja med har du enligt 2 kap. 4 § Diskrimineringslagen rätt att begära ut en skriftlig uppgift från arbetsgivaren om vilken utbildning, yrkeserfarenhet och andra meriter som den som valdes ut till intervjun alternativt fick anställningen hade. Arbetsgivaren har dock ingen skyldighet att nämna vem exakt som fick tjänsten.

Bevisbörda för diskriminering

Enligt 6 kap. 3 § Diskrimineringslagen krävs att den som har blivit utsatt för diskriminering visar på omständigheter som ger anledning att anta att denne har blivit diskriminerad. Om du uppfyller detta relativt låga beviskrav så är det upp till arbetsgivaren att bevisa att diskriminering inte har förekommit. Det rör sig alltså om en så kallad delad bevisbörda. Ett exempel på en omständighet som ger anledning att anta att en person blivit diskriminerad är att personen hade jämförbara meriter med de andra som blev kallade till intervjun (se t.ex. AD 2011 nr 22 och AD 2005 nr 32). Bevisbördan går då över till arbetsgivaren som måste bevisa att diskriminering inte förekommit alls.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare