FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/01/2020

Bevisbörda för löpande avtal

Hej!

Jag har sedan 8 år tillbaka haft samma gym kort.

Avtalet med dem har varit 199kr i månaden och att det priset ska gälla under en livstidsgaranti så länge jag väljer att behålla det.

Det var de väldigt tydliga med att påpeka flera gånger eftersom jag tecknade under en erbjuds period.

Nu vill de höja min månads kostnad på grund av att de har renoverat och de säger att bevis bördan faller på mig att komma in med det avtalet så de kan "utreda".

Jag har självklart inte kvar det pappret nu 8 år senare.

Vem faller egentligen bevisbördan på? Känns orimligt att de kan strunta i det avtal jag haft och sen kräva att jag ska bevisa motsatsen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga

I frågor om avtalsvillkor som är oklara ska de tolkas till konsumentens fördel(10 § Avtalsvillkorslagen). Paragrafen är en kodifiering och viss modifiering av den s.k. oklarhetsprincipen. Därför ska eventuella invändningar tolkas enl. det som du skulle läsa ut ur dem.

Det är uppenbart att gymmet anser att det föreligger ett avtal mellan er, de tar trots allt betalt, vilket innebär att de måste ha information om dess innehåll någonstans. Just i detta fallet försöker de göra gällande en s.k. prishöjningsklausul. För att det ska vara möjligt att höja priset för en konsument i ett löpande avtal krävs en sådan i avtalet (13 § Avtalsvilkorslagen). Bevisbördan för att en sådan föreligger är på dem.

Sammanfattning

1. Gymmet medger konkludent att det finns ett löpande avtal mellan er genom att regelbundet ta betalt för ditt gymkort.

2. Denna typ av löpande avtal omfattas av avtalsvillkorslagen (1 § Avtalsvillkorslagen).

3. Denna lag hindrar prishöjningar utan prishöjningsklausuler (13 § Avtalsvillkorslagen).

4. Du ber att se prishöjningsklausulen, för annars kan du göra gällande dina rättigheter enligt lagen.

5. Bevisbördan ligger på dem.

Jag hoppas du har fått de råd du söker.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare