Bevisprövning vid fortkörning.

Om någon annan har filmat när jag kör för fort och min reggpöåt är tydlig i videon kan jag bli straffad om polisen ser videon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning. I svensk rätt gäller principen om fri bevisbörda och fri bevisprövning, vilket framgår i Rättegångsbalkens 35 kap 1 §. Detta innebär att det vid bevisning i domstol inte ställs några formella krav på bevisningen. Det måste med andra ord inte vara polisen som fångar en på fartkamera för att man ska kunna dömas. Att någon annan fångar en på bild kan också räcka om bilderna är tillförlitliga och inte har förvanskats. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare