Bevittna testamente - varför och vilka?

Hej,

Gällande bevittning av dokument.

Låt oss säga att anhöriga besrider ev. testamente och det blir en tvist. Vilken betydelse har då de personer som vittnat? Tänk om vittnen avlidit eller de inte går att få tag på dessa personer?

Har en väninna som vill teckna ett testamente, men hon vet inte vilka hon ska be om bevittning, samt hon undrar över, den fråga som jag har ställt.

Hoppas ni förtsår vad jag menar :-)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vittnen som bevisfunktion

Syftet med att testamenten ska bevittnas är att dessa vittnen ska kunna ha en bevisfunktion vid en eventuell tvist. Vittnena kan intyga att testatorn skrivit under testamentet på givet datum och att denne då var vid sina sinnes fulla bruk, något som annars kan leda till att testamentet ogiltighetsförklaras. Med det sagt innebär det däremot inte att vittnen utgör det enda beviset för att testamentet bör anses giltigt. Det är den som påstår att testamentet bör klandras som måste kunna bevisa det. Således är det fullt möjligt att testamentet står fast även om de som bevittnat testamentet inte går att få tag på eller är vid liv.

Krav på vittnen

För att ett testamente ska anses giltigt krävs att två vittnen samtidigt bevittnar när testatorn skriver under testamentet. Däremot behöver vittnena inte veta vad som står i testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken). Vissa krav ställs på vittnen enligt lag (10 kap. 4 § ärvdabalken). Kraven finns för att vittnen ska vara opartiska och inte själva ha något att vinna eller förlora på testamentet.

Vittnen måste vara över 15 år gamla och inte lida av psykisk ohälsa i den grad att personen inte förstår innebörden av att vara vittne. Inte heller testatorns make, sambo, syskon eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller i svågerlag till testatorn får vara vittne.

Vidare får inte arvtagare eller dennes sambo, syskon eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller i svågerlag till arvtagaren får vara vittne.

Framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare till arvtagaren är också uteslutna som vittnen .

Förutom de krav som finns på testamentsvittnen enligt lag kan det vara strategiskt av testatorn att välja vittnen som är yngre än testatorn själv. Sannolikheten är då större att vittnena överlever testatorn. Det kan även vara bra att ha med exempelvis vittnenas personnummer för att underlätta kontakt vid eventuell tvist. En yngre granne, kusin, eller vän kan således vara alternativ så länge de inte är uteslutna enligt ovan.

Sammanfattningsvis är vittnen en nödvändig del för att testamentet överhuvudtaget ska anses giltigt. Vittnen fyller en viktig bevisfunktion om testamentet i framtiden ska komma att klandras. Av den anledning ställs vissa krav enligt lag som ska säkerställa vittnenas opartiskhet. Däremot klandras ett testamente inte "automatiskt" endast av den anledningen att vittnena inte går att få tag på.

Hoppas att du och din vän fick svar på era funderingar!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare