bil man lämnat in för reparation används för brott

Hej jag har lämnat in bilen på verkstad för 2-3 veckor sen och inser att bilen blivit stulen av en anställd på verkstaden. Jag har fått hem en fortkörningsböter från Tyskland och ser klart och tydligt att det är personen jag överlämnade nycklarna till vad gör jag härifrån tror inte bilen kommer tillbaka.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du misstänker att ett brott har begåtts, så ska du anmäla detta till polisen. Detta kan du göra genom att antingen ringa 114 14, besöka ditt närmaste lokalpoliskontor eller anmäla det på deras hemsida här. Det är då bra om du sparar all möjlig bevisning som du har, exempelvis kvitton eller likande intyg du har på att du lämnat in bilen för reparation, kanske bokningsbekräftelse, SMS konversation, namn på personen du misstänker tagit bilen eller liknande. När du kontaktar polisen berättar du vad som har hänt och ger in all bevisning du har, men du behöver inte själv veta vilket brott som har begåtts utan det är polisens uppgift. Beroende på omständigheterna kring brottet, låter det som antingen någon form av bedrägeri eller olovligt brukande, men återigen är det polisen som får utreda och bedöma vilket brott det kan röra sig om.

Vad avser hastighetsöverträdelsen kan du också kontakta polisen, men vanligtvis kan du på boten välja att inte erkänna brottet och hänvisa till att det inte är du på bilden, utan en person hos bilfirman du lämnat bilen till, som kör. Det borde även polisen kunna se när de jämför bilen mot ditt körkort.

Du skulle även kunna kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla detta som en stöld, så du kanske kan få ersättning för bilen så länge innan polisens ärende är avgjort.

Viktigast är helt enkelt att du anmäler händelsen till polisen. Om ärendet går till rättegång kan du eller ditt försäkringsbolag kräva ersättning eller bättre rätt till bilen då.

Om du har fler frågor är du välkommen åter!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare