Bil och fast egendom vid samboförhållandes upphörande

Sambo med en bonde sen -12 en son på 4. Vi ska dela på oss. Vi köpte ny bil -16 som jag använt konstant xc60 (bet) och han din xc90. Han står som ägare. Har även köpt mark med sjöbod vi nyttjat tillsammans. Min fråga är. Har jag ingen rätt till bilen?? Bohaget delar vi vi vet vem som är vems.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När ett samboförhållande tar slut skall enligt 8 § sambolagen all samboegendom fördelas genom en bodelning. Vad som utgör samboegendom framgår av 3 § som stadgar att det utgörs av bostad och bohag.

Vad som utgör sambornas bostad regleras i 5 § och inkluderar bland annat, endast fast egendom "om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål"

Bohag regleras vidare i 6 § och utgörs av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Sammanfattningsvis faller vaken bilen eller marken (fast egendom) med sjöbod under bostad eller bohag och utgör därför inte samboegendom utan tillhör den sambo som står skriven på egendomen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare