Bil och lägenhet vid sambo-separation

Hej. Jag har bott tillsammans med en kille i snart 10 år men nu ska vi skilja oss. Jag har en bil och vi bor i hans lägenhet. Vad gäller när vi ska dela upp våra saker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör så skall samboegendomen fördelas mellan er, detta är enligt 8 § sambolagen. Vad som utgör samboegendom är definerat i lagens tredje paragraf. Den föreskriver att endast bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk skall ingå.

I ditt fall angående fastigheten måste vi alltså kolla på huruvida lägenheten förvärvades för gemensamt bruk. Skaffade din sambo lägenheten kort innan eller under ert samboförhållande finns argument för detta, annars kommer inte lägenheten att ingå.

Angående bilen utgör inte bilen det bohag som lagtexten föreskriver och utgör inte samboegendom vilket betyder att den inte skall ingå i bodelningen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare