FrågaEKONOMIÖvrigt07/01/2021

Bitcoins och bankkonton - vad gäller?

Hej Lawline!

Den 22/4-2020 Bad jag min bank att öppna mitt konto för att göra internationella överföringar så jag kunde investera i kryptovalutor, Bitcoin bl.a. för att kursen var väldigt låg då och jag var 100% säker på att det skulle stiga, vilket det började göra ganska snabbt efter.

Jag sa att jag tänkte investera mellan 5-10000kr i månaden, självklart frågar dom vart pengarna kommer ifrån och jag hade då en anställning på en kommun med en månadslön på ca 20.000kr/mån så vart pengarna kom ifrån var det inga problem att redovisa men banken vägrade öppna tjänsten för mig att göra dessa investeringar då dem inte anser att det är säkert att investera i kryptovalutor. Sen den 22/4-20 har 1 bitcoin gått ifrån ca 70.000kr till 263.00 kr, det är alltså en ökning med 248%.

Min fråga är om jag har rätt att stämma min bank för dem pengarna jag kunde ha tjänat i och med att de vägrade öppna utlandsbetalningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så har din bank inte gått med på att öppna ditt bankkonto för internationella överföringar, vilket hade möjliggjort investeringar i bitcoins. Nu när dessa stigit i värde undrar du om det finns möjlighet att stämma banken på de pengar du hade kunnat tjäna om du investerat i bitcoins innan värdeökningen.

Vilka skyldigheter har banken?

På området finns ett EU-direktiv (EU-direktiv 2014/92/EU). Enligt artikel 16 i direktivet ska medlemsstaterna säkerställa att konsumenten kan öppna konton med grundläggande funktioner hos en bank. Vad som definieras som "grundläggande funktioner" klargörs i artikel 17 i samma direktiv. Enligt artikeln ska man kunna öppna, inneha och avsluta ett betalkonto, insätta medel på detta samt kunna ta ut medel från kontot. Med andra ord omfattar rättigheten mycket basala funktioner och således omfattas sannolikt inte möjligheten att öppna ett bankkonto för internationella överföringar i syfte att kunna handla med bitcoins.

Penningtvättslagen

Svenska banker ska förhålla sig till penningtvättslagen. Bankerna måste ha kännedom om vem kunden är, varifrån kundens pengar kommer samt varför kunden vill genomföra transaktioner. Detta brukar kallas KYC (Know Your Customer) och ingår som en del i bankers rutiner för att motverka penningtvätt (AML).

Sammanfattning

EU-direktivet stadgar rätten till ett bankkonto med basala funktioner. Att öppna ett konto för internationella transaktioner i syfte att kunna handla med bitcoins utgör enligt min bedömning inte en sådan funktion. Sannolikt har din bank ansett att en sådan åtgärd inte varit i linje med deras AML-rutiner och på den grunden inte kunnat öppna kontot för sådana överföringar. Det finns således inte grund för att stämma din bank, då jag tror att de agerat i enlighet med sina AML-rutiner och då dina rättigheter enligt EU-direktivet inte inskränkts.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare